تکنیک های ورزش کردن در ماه مبارک رمضان چیست؟

دسته بندی: تکنیک های ورزش کردن در ماه مبارک رمضان چیست؟

یکی از دلایل اصلی تجمع چربی در بدن، عدم تحرک است و این مساله یعنی نداشتن تحرک در ماه مبارک رمضان به خاطر مقابله با تشنگی و خستگی روزه داران، بیشتر می شود که نتیجه آن اضافه وزن چند کیلویی در آخر ماه است. بسیاری از افراد فکر می کنند که در ماه مبارک رمضان به خاطر کم خوری، می توانند وزن خود را کاهش دهند؛ اما متاسفانه به علت عدم رعایت اصول غذاخوردن در افطاری و سحری و همچنین عدم تحرک بیشتر، نه تنها وزن خود را کاهش نداده بلکه باعث تجمع بیشتر چربی در شکم و پهلو خواهند شد.

بهترین راه برای مقابله با اضافه وزن، ورزش کردن است؛ اما ورزش در ماه مبارک رمضان نسبت دیگر ماه ها تفاوت هایی دارد. از آنجا که روزه داران بیشتر ساعات روز را چیزی نمی خورند و ماده غذایی در این ساعات به بدن آن ها نمی رسد، باید در کیفیت، تعداد و زمان ورزش خود تغییراتی را ایجاد کنند تا انرژی لازم را برای انجام حرکات ورزشی داشته باشند.

 

چرا در ماه مبارک رمضان باید ورزش را ادامه دهیم؟

 

همانطور که در بالا اشاره شد، تحرک در ماه رمضان به شدت کاهش پیدا می کند که این مساله باعث تجمع چربی و بروز مشکلات در سلامتی بدن می شود، از این رو ورزش در این ماه برای جلوگیری از بروز این مسائل و اتفاقات و حفظ سلامتی بدن توصیه می شود.

 

در حالت کلی دلایلی که باید در ماه رمضان ورزش کرد شامل:

 

  • باعث عدم تجمع چربی و تهسیل سوخت و ساز بدن می شود.
  • از بروز بیماری گوارشی جلوگیری می کند.
  • سلامت قلب را تضمین می کند.
  • باعث رفع خستگی روزه دار و نشاط او می شود.

مهم ترین و اولین نکته ورزش کردن در ماه رمضان، داشتن یک برنامه غذایی مناسب است. این برنامه غذایی علاوه بر همسو بودن با تغذیه روزه دار، باید انرژی لازم برای انجام فعالیت ها و ورزش کردن را بین افطار تا سحر تامین کند.

 

بهترین زمان برای ورزش کردن در ماه رمضان

 

اولین نکته ای که باید دقت داشته باشید، هیچگاه ورزش کردن به خاطر روزه بودن نباید قطع کرد. دو زمان را می توان برای ورزش کردن در ماه رمضان در نظر گرفت:

  • می توان بعد از افطار ورزش خود را شروع کنید. البته بین افطار تا ورزش فاصله حدود یک ساعته داشته باشید و بلافاصله و با شکم پر ورزش نکنید.
  • حدود یک ساعت قبل از افطار، ورزش های سبک را انجام دهید تا در افطار، انرژی بدن خود را تامین کنید. هرچند که این روش توسط بسیاری از متخصصان و پزشکان توصیه نمی شود.

ورزش کردن در زمان نامناسب، نه تنها باعث خستگی بیشتر روزه دارمی شود، بلکه باعث قطع کردن آن شده و اثر منفی بیشتری بر روی سلامتی بدن آن خواهد گذاشت. در صورتی که ورزشکار نیستید و هدف شما حفظ تناسب اندام است، از انجام ورزش های سنگین در این ماه خودداری کنید.

 

بهترین ورزش در ماه مبارک رمضان

 

حرکت های هوازی مانند دوچرخه سواری، کشش بدن و ورزش هایی مانند پیاده روی و شنا که انرژی کمتری نسبت به دیگر موارد نیاز دارند، بهترین ورزش ها در ماه مبارک هستند. اگر هدف شما فقط حفظ سلامتی و تداوم در ورزش است، انجام این دو ورزش به شدت توصیه می شود.

 

تکنیک ها و نکات ورزش کردن در ماه رمضان

 

  1. شدت ورزش را کاهش دهید

 

از آنجا که روزه دار حداقل ۱۰ ساعت در طول چیزی نمی خورد، به تدریج انرژی او کاهش پیدا می کند و انجام حرکت های سنگین چه ورزشی و غیرورزشی باعث خستگی بیشتر و همچنین تشنگی او می شود. اگر روزه دار قصد انجام حرکات ورزشی را داشته باشد، باید شدت هر حرکتی را حداقل به نصف کاهش دهد.

انجام حرکت های سنگین با شدت بالا در روزهای اول ماه رمضان که هنوز انرژی در بدنتان است، اثری درخستگی شما نخواهد داشت؛ اما ادامه این مساله به مرور زمان و در طول سی روز باعث کاهش افت شدید انرژی و قند خون و درنتیجه قطع ورزش کردن می شود. با کاهش شدت ورزش نه تنها می توانید انرژی بدن خود را تا آخر ماه حفظ کنید، بلکه همیشه فعال و بانشاط خواهید ماند و بقیه فامیل به حال شما غبطه خواهند خورد.

 

  1. تغذیه را فراموش نکنید

 

درماه رمضان آب بدن به شدت کاهش پیدا می کند و خود ورزش کردن هم باعث تشدید آن می شود، از این رو باید ورزشکار از افطار تا سحر دربرنامه غذایی خود نیز مایعات، سبزیجات و میوه را قرار دهد تا آب از دست رفته درطول روز و انجام حرکات ورزشی را جبران کنند. همچنین در ماه رمضان باید از خوردن غذاهایی پرچرب و قندی که برای سلامتی خاصیتی جز ضرر ندارند، به شدت خودداری کند.

 

  1. هر ورزشی را انجام ندهید

 

در ماه رمضان علاوه بر کاهش شدت ورزش، باید بعضی از حرکات را کنار بگذارید و موارد جایگزین را به کار ببرید. بهترین ورزش در ماه رمضان پیاده روی، شنا کردن و هوازی مانند دوچرخه سواری است. انجام این ورزش ها علاوه بر حفظ شادابی و سلامتی شما، باعث گردش خون و در نتیجه سلامتی قلب و عروق می شود. در حالت کلی، ورزش هایی را انجام دهید که باعث نشاط و تنظیم سلامتی بدن شما شوند تا آسیب و فشار کمتری به عضلات و بدن شما وارد نماید.

 

  1. زمان ورزش کردن را کاهش دهید

 

اگر در طول روزهای غیر از ماه رمضان روزی ۲ ساعت ورزش می کردید، آن را به نصف یا نیم ساعت کاهش دهید. همانطور که در بالا گفتیم، انرژی روزه دار در ماه رمضان به شدت کاهش پیدا می کند و انجام حرکات های سنگین ورزشی هم باعث تشدید آن می شود؛ از این رو برای اینکه بتوانید تداومی در ورزش خود داشته باشید، بهترین راه کاهش زمان ورزش کردن است. از طرفی دیگر، بین افطار تا سحر فاصله زمانی کمی وجود دارد و شما بیشتر باید به فکر تغذیه و استراحت کافی برای دریافت کالری و داشتن انرژی درطول روز بعد باشید؛ پس با کاهش زمان ورزش تعادلی در آن ایجاد کنید.

 

به این دو نکته قبل از ورزش کردن دقت داشته باشید:

 

  • اگر مشکل یا بیماری خاصی دارید، قبل از شروع به ورزش با پزشک خود مشورت کنید. اگر هم قادر به گرفتن روزه به خاطر بیماری خاصی نیستید، از حرکات ورزشی سبک استفاده کنید تا بیماری یا مشکل بدتر نشود.
  • به هیچ وجه از نوشابه و مواد انرژی زا غیر مجاز برای دریافت انرژی و جبران کاهش آن استفاده نکنید.

 

منبع: با ما بخون ، مجله کوروش