نقد و بررسی بازی Lara Croft and Temple of Osiris

دسته بندی: بازی و سرگرمی

لارا کرافت…نامی آشنا برای تمامی عاشقان و طرفداران بازی های ویدیویی. دختری نترس، جسور، کنجکاو، زیبا و البته بسیار کله شق و بی احتیاط که برای یافتن راز و رمز های مقبره های باستانی، از هر خطری استقبال می کند. لارا یکی از شخصیت های قدیمی دنیای گیم نیز محسوب می شود و از نسل پنجم همراه بازیبازان بوده است. با آن لباس معروف خود و البته یک جفت کلت کمری که سلاح های ویژه ی او محسوب می شدند. با گذشت سال ها، لارا کرافت روز به روز محبوب تر می گشت. از یک طرف طرفداران و هواداران قدیمی او همچنان او را دوست داشتند و بی صبرانه برای هر کدام از نسخه های Tomb raider یا Lara Croft روز شماری می کردند، و از طرف دیگر مخاطبان جوان تر و کم سن و سال تر نیز کم کم طرفدار این دختر ماجراجوی دنیای گیم می شدند. هر چند در کل عملکرد عناوینی که لاراکرافت در آنها حضور داشته به نوعی سینوسی بوده اند، اما نسخه ریبوت Tomb raider 2013, دوباره نام مهاجم مقبره و لارا کرافت بر سر زبان ها انداخت. و در طی شش سال بعد از این بازی، شاهد دو نسخه دیگر به عنوان دنباله برای نسخه سال ۲۰۱۳ بودیم که آنها نیز عملکرد مناسبی از خود به جای گذاشنند. در همین دوران، Square Enix تصمیم به عرضه ساخت یک Spin-off برای این سری نمود. مجموعه ای فرعی با حال و هوایی متفاوت. دیگر نه خبری از دوربین سوم و شخص و دنیای نیمچه جهان باز سری اصلی نبود. در عوض با عنوانی طرف بودیم با دوربینی ایزومتریک، اتمسفری کلاسیک که یادآورنده نسخه های قدیمی سری بود و ماجراجویی هایی متفاوت. در این مقاله قصد نقد و بررسی دومین نسخه از این اسپین آف را داریم. Lara Croft and temple of Osiris. با من و گیمفا همراه باشید همراه نقد و بررسی این بازی…

از داستان بازی شروع می کنیم. ماجراجویی های لارا این بار در مصر جریان دارد و دنبال می شود. جایی که لارا در طی فعل و انفعلاتی، به واسطه‌ی خارج ساختن عصای Osiris از جای اصلی خود، برخی از خدایان مصر را زنده می کند. در این بین Set، خدای آشوب و هرج و مرج نیز پا به داستان می گذارد و مانند کلیشه های داستانی رایج، قصد کنترل انسان ها و آسیب رساندن به آنها را دارد. حال لارا و همراهانش می بایست با کاوش و جست و جوی نه مقبره، تکه های مختلف یک مجسمه را پیدا کرده، تا بتوانند شرایط را به حالت عادی بازگردانند. مانند اکثر اوقات خود لارا مشکل و فاجعه ای عظیم را به وجود می اورد، و بازیبازان بایست جلوی این فاجعه و مصیبت را بگیرند!!!

کلیت داستان بازی کاملا کلیشه ای، سطحی و قابل پیش بینی است. اما مشکل من با کلیت داستان بازی نیست. بلکه بزرگترین مشکل من با بخش داستانی بازی، مربوط به خود لارا کرافت است. متاسفانه شخصیت پردازی لارا اصلا به خوبی صورت نگرفته و شاهد شخصیتی هستیم که شباهت بسیار کمی (از لحاظ رفتار و اخلاق) به لارا کرافتی که می‌شناسیم دارد. لارا کرافتی که می شناسیم عصبانی می شود، می ترسد، ناامید می گردد، دلسرد می شود و خلاصه کاملا عواطف انسانی را به نمایش می گذارد. اما لارا کرافتی که در Lara croft and temple of Osiris شاهد آن هستیم، بسیار خشک و بی روح است. این مسأله بلاشک بزرگترین نقطه ضعف بخش داستانی محسوب می شود. البته اشاره به این نکته هم ضروری است که روایت داستان نیز بسیار سطحی است و انتظارات بیشتری از این بخش وجود داشت.

و اما گیم پلی بازی…جایی که Lara Croft and temple of Osiris به خوبی می درخشد. گیم پلی بازی از دو بخش اساسی تشکیل شده است. تیراندازی و مبارزات با دشمنان و حل کردن معماها و گذشتن از تله ها و موانع مختلف. در مورد مبارزات بازی باید بگویم شاهد یک تجربه لذت بخش تیراندازی با دوربین ایزومتریک هستیم. به لطف تنوع بالای سلاح ها که کلت (Pistol), سلاح های اتوماتیک (Assault Rifle), راکت انداز (Rocket Launcher) و حتی برخی سلاح های جادویی مانند Magic Staff را نیز شامل می شوند، بخش تیراندازی و اکشن بازی به خوبی از آب درآمده است. همچنین با به دست آوردن Amulets و Rings هایی به خصوص، می توانید برخی ویژگی‌های خود یا سلاح هایتان را تقویت سازید. با وجود لذت بخش بودن مبارزات بازی، دشمنانی که در طول این ماجراجویی کلاسیک ۴-۶ ساعته با آن ها برخورد خواهید کرد آنچنان شما را به زحمت نمی اندازند و چالش برانگیز نیستند. و شما اغلب به راحتی آنها را از پای در خواهید آورد. هر چند بازی کاملا پتانسیل دشمنان بیشتر و چالش برانگیز تر را دارا بود. با این حال حتی با وجود این ایراد کلی، بخش تیراندازی و نبرد با دشمنان لذت بخش، سرگرم کننده و استاندارد از آب درآمده است.

اما دیگر بخش اساسی گیم پلی بازی، که بخش کلیدی و طلایی آن نیز محسوب می شود، بخش معماها و چالش های مربوطه است. خوشبختانه معماهای بازی هم تعداد بسیار مناسبی دارند، هم بسیار استاندارد، عقلانی و به صورت متعادلی چالش برانگیز طراحی شده اند. از هماهنگ کردن اشعه های نور برای باز کردن یک در کخرفته، تا عبور از زمینی پر از تله و نیزه، شاهد لحظات جذابی حین حل کردن معماها و عبور از تله ها جهت یافتن مسیر درست خواهید بود. همچنین معماهای بازی از لحاظ سختی نیز بسیار بالانس هستند و نه شاهد معماهایی به شدت پیچیده و سخت هستیم، و نه معماهایی بسیار سطحی و ساده. بلکه معماهای بازی اغلب ساز و کار مشخصی دارند. اما برای پیدا کردن ساز و کار دقیق و درست حل معماها و یا عبور از تله ها باید از فکر خود به خوبی استفاده کنید. همچنین عملکرد مثبت و قابل قبول طراحان در خلق و طراحی مراحل که در واقع همان مقبره ها یا Tomb ها هستند نیز موجب شده لذت حل کردن معماها بیش از پیش شود. به صورت کلی اصل گیم پلی بازی درمورد حل معماها، عبور از تله ها و یافتن مسیر درست است و در این بین، نبرد با دشمنان گاه و بیگاه به مانند زنگ تفریحی خستگی های احتمالی ناشی از حل معماها را از بین خواهند برد. همچنین کار سازندگان در ایحاد بالانس گیم پلی بین بخش اکشن و معماها ستودنی است.

نکته ای که اشاره به آن ضروری است، لذت بسیار بالای تجربه بازی به صورت دو یا چندنفره چه به صورت آنلاین و چه به صورت Local است. با کمک دوست یا دوستان خود می توانید با یکدیگر معماهارا حل سازید، از موانع و تله ها عبور کنید و دشمنان را از سر راه خود بردارید. اما همه چیز به اینجا خلاصه نمی شود. چون سازندگان واقعا برای بخش چندنفره بازی زحمت کشیده و وقت گذاشته اند. برای مثال اگر به صورت تک نفره و یا Solo در حال انجام بازی هستید، وسایل و امکاناتی در اختیار شما قرار دارد که می توانید با کمک آنها معماها و پازل ها را حل سازید. اما اگر برای مثال به صورت دونفره در حال انحام بازی هستید، برخی از امکانات و دسترسی هایی که حین انجام بازی به صورت تک نفره داشتید از بین می رود و مثلا های ممکن است دیواری بین دو قسمت خاص ایجاد شود تا به واسطه آن شما و دوستتان مجبوربه همکاری شوید. این مسأله نکته ای بسیار مثبت محسوب می شود خصوصا آنکه دیگر به فرد یا افراد دیگر حس بیکاری، بی خاصیتی و بی انگیزگی دست نمیدهد چون هر فردی دارای وسیله، کاربرد و نقش مخصوص خود است. همین مسأله باعث شده حل معماها و پازل ها به صورت دو یا چند نفره بسیار لذت بخش گردد. در بخش مبارزات و تیراندازی ها نیز به لطف حضور همراهانتان، کار شما آسان تر خواهد شد. و البته نکته بسیار مثبت و مهم در اینجا این است که بازی، به خصوص در حالت دو یا چند نفره کاملا حس و حال یک ماجراجویی جذاب، سرگرم کننده و کلاسیک را به شما انتقال می دهد.

در پایان به سراغ گرافیک و موسیقی بازی می رویم. در زمینه گرافیک هنری، Lara Croft and temple of Osiris عملکردی کاملا متوسط از خود به جای گذاشته است. از طرفی رنگ بندی محیط ها و مقبره ها و سایه زنی ها راضی کننده کار شده، و اما از طرف دیکر کیفیت تکسچر ها و بافت ها می توانست به مراتب بهتر و چشم نواز تر باشد. در بخش فنی نیز هر چند شاهد باگ هایی بسیار محدود و کلی هستیم، اما در کل آنچنان این باگ های گرافیکی و فنی به تحخربه شما آسیب نمی رسانند. در کل عملکرد بازی از جنبه گرافیکی کاملا خنثی و متوسط بوده است.

در مورد موسیقی بازی نیز باید بگوئیم شاهد Soundtrack استاندارد و مناسبی هستیم. هر چند تعداد موسیقی های بازی می توانست بیشتر باشد، با این حال موسیقی های متن بازی همخوانی خوبی با حس و حال بازی دارند. ناگفته نماند این بازی در بخش موسیقی در چند جشنواره مانند D.I.C.E Awards نامزد شده بود. در کل موسیقی بازی کاملا راضی کننده و مناسب کار شده است.

بازی Lara Croft and temple of Osiris می تواند تجربه ای جذاب و دوست داشتنی برای علاقه مندان به سری Tomb Raider یا خود شخصیت لارا را به ارمغان بیاورد. به لطف بخش چندنفره بسیار جذاب و سرگرم کننده بازی، شما می توانید در کنار دوستان و عزیزان خود به یک ماجراجویی جذاب چهار تا شش ساعته مشغول شوید و از کشتن دشمنان و حل معماها با یکدیگر لذت ببرید. اگر تا به حال این عنوان را تجربه نکرده اید، به شما پیشنهاد می کنم این بازی را در لیست عناوین آینده خود قرار دهید…

منبع: با ما بخون ، گیمفا