هورمون اُکسی توسین چیست ؟ ۱۰ روش ساده برای افزایش هورمون عشق

دسته بندی: زناشویی و ازدواج هورمون اُکسی توسین چیست ؟ ۱۰ روش ساده برای افزایش هورمون عشق

هورمون اُکسی توسین چیست ؟ اصلا تا به حال اسم این هورمون جادویی را شنیده‌اید؟ می‌دانید کدام سازوکار در بدن شما سبب ایجاد پیوندهای عاطفی و احساس عشق نسبت به کسانی می‌شود که دوست‌شان دارید؟ به نظر می‌رسد حتی احساس عشق و محبت در وجود موجودات زنده اتفاقی نیست و یک نقل و انتقال عصبی پشت این قضایاست که با تاثیر روی عملکرد مغز بر روی احساسات عاطفی و تاثیر می‌گذارد. هورمون اُکسی توسین چیست،  ۱۰ روش افزایش هورمون اکسی توسین را از سایت Power Of Posivity بخوانید.

 

هورمون اُکسی توسین چیست ؟

 

اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم هورمون اُکسی توسین چیست باید بگوییم که این هورمون ابتدا در هیپوتالاموس تولید می‌شود و به عنوان یک انتقال دهنده عصبی در مغز عمل می‌کند. این هورمون نقش مهمی در شکل گیری مهر مادرانه به هنگام تولد نوزاد و شیردهی دارد و اصلا شاید به همین خاطر است که به محض به دنیا آمدن نوزاد او را به صورت مادر می‌چسبانند. یک دلیل این است که لمس و نوازش سبب ترشح هورمون اُکسی توسین می‌شود.

با این‌همه بهتر است به هورمون اکسی توسین لقب «هورمون عشق» بدهیم چرا که قسمت اعظم این هورمون با لمس، نوازش و تحریک ترشح می‌شود. اصلا شاید به همین خاطر برخی دانشمندان معتقدند احساس عشق در حقیقت یک فعل و انفعال شیمیایی در بدن است. علاوه بر این، هورمون قدرتمند اکسی توسین نقش مهمی در شکل‌گیری روابط عاطفی و احساسی و مشارکتی و چگونگی همکاری و تعامل با دیگران دارد.

 

۱۰ روش برای افزایش ترشح هورمون اُکسی توسین در بدن

۱-لمس فیزیکی

 

در آغوش کشیدن، بوسیدن و نوازش کردن سبب افزایش ترشح هورمون اُکسی توسین می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده درباره هورمون اُکسی توسین و نحوه واکنش مردان به واکنش جنسی مشخص شد که این دو مورد به هم مربوط هستند. در حقیقت دلیل این‌که افراد بعد از رابطه جنسی احساس راحتی دارند، احساس خواب آلودگی می‌کنند و استرس در آن‌ها کمتر می‌شود به خاطر ترشح هورمون اکسی توسین از طریق غده هیپوتالاموس است.

بالا رفتن سطح ترشح اُکسی توسین فرد را آرام‌تر کرده و اثر هورمون کورتیزول که سبب ایجاد استرس در ما می‌شود را کمرنگ می‌کند. جالب است بدانید طبق تحقیقی دیگر که در این زمینه صورت گرفته هورمون ُکسی توسین باعث رفع درد هم می‌شود. برای مثال دردهایی مثل سردردهای میگرنی با افزایش ترشح هورمون اُکسی توسین کاهش پیدا می‌کنند.

 

۲-کلمات تشویقی و دلگرم کننده

 

زمانی که نسبت به خودمان احساس خوبی داریم، احساس می‌کنیم دوست داشتنی هستیم و به خودمان احترام می‌گذاریم به این معناست که هورمون اُکسی توسین در عالی‌ترین سطح خودش در حال ترشح است. اگر بخواهیم به طور واضح بگوییم که هورمون اُکسی توسین چیست باید بگوییم که اُکسی توسین هورمونی است که باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشیم و سبب می‌شود که با خودمان و با دیگران مهربان باشیم.

فراموش نکنید که کلمات و واژه‌ها فرکانس قدرتمندی دارند. زمانی که احساس می‌کنیم کسی را دوست داریم و به او وابسته‌ایم میزان ترشح اُکسی توسین افزایش پیدا می‌کند. یادتان باشد که هر چقدر به دنیا و اطرافیان خود بیشتر عشق بورزیم میزان ترشح اُکسی توسین هم افزایش پیدا می‌کند.

 

۳-گوش کردن

 

همه افراد دوست دارند احساسات‌شان مورد تصدیق قرار بگیرد. همه ما دوست داریم حرف‌های‌مان شنیده شود و پذیرفته شویم. گوش دادن یک راه‌حل بی‌نظیر برای افزایش ترشح هورمون اُکسی توسین است. زمانی که با فرد دیگری معاشرت می‌کنید بهتر است برای برقراری ارتباط موثرتر، خوب گوش کنید و گوشی موبایل، تلفن و کامپیوتر یا هر وسیله دیگری که باعث اختلال در روند گوش دادن می‌شوند را کنار بگذارید. به این ترتیب شما احساس خوبی که نصیب شما می‌شود قدر و قیمت ندارد. یادتان باشد گوش دادن به موسیقی و یا هر صدایی که احساس لذت به شما می‌دهد سبب افزایش ترشح هورمون اُکسی توسین در شما می‌شود.

 

۴-لبخند زدن و خندیدن

 

تا به حال به این دقت کرده‌اید که بچه‌ها چگونه بازی می‌کنند؟ آن‌ها بلند بلند می‌خندند و لبخند می‌زنند. در این زمان بدن آن‌ها در حال ترشح هورمون اُکسی توسین در بیشترین مقدار خود است. تحقیقات پزشکی حاکی از آن است که خندیدن و لبخند زدن سبب سلامت فیزیولوژیک ما می‌شود. افراد شاد مرتب در حال ترشح هورمون اُکسی توسین هستند. خندیدن احساس شادی در بدن ایجاد می‌کنند که بزرگ‌ترین چالش زندگی انسان است.

 

۵-مدیتیشن و شکرگزاری کردن

 

زمانی که احساس راحتی می‌کنید و ذهن‌تان آزاد و رهاست به این معنی است که تعادل هورمونی شما در بهترین وضعیت ممکن است. هورمون اُکسی توسین زمانی ترشح می‌شود که شما در حال مبارزه، ناراحتی و چالش ذهنی و روحی نباشید. در این میاد انجام اعمالی مثل نماز خواندن، مدیتیشن، راز و نیاز کردن و مراقبه به ذهن اجازه می‌دهند تا استرس را از خودش دور کند.

این کارها با تنظیم فشار خون سبب تعادل بدن می‌شوند. هر بار که احساس ناآرامی می‌کنید در هر وضعیت و در هر نقطه‌ای که هستید ۵ دقیقه را به ریلکسیشن، مدیتشن و مراقبه اختصاص دهید و خودتان را آرام کنید.

 

۶-ورزش کنید

 

می‌دانستید زمانی که ورزش می‌کنید ترشح اُکسی توسین و اندورفین به حد مطلوبی می‌رسد؟ در زمان ورزش کردن اکسیژن به مغز و سایر قسمت‌های بدن می‌رسد. در حقیقت ورزش کردن فقط برای سلامت جسمی بدن نیست بلکه سبب آزاد شدن هورمون‌های مفید از مغز هم می‌شود. لازم نیست حتما برای ورزش کردن با باشگاه ورزشی بروید. ماساژ گرفتن، پیاده‌روی در پارک نزدیک خانه یا انجام حرکات ملایم یوگا هم برای ترشح هورمون اکسی توسین کافی است.

 

۷-گریه کنید

 

شاید عجیب به نظر برسد چون تا به این‌جا تمام توصیه ما این بوده که کاری کنید تا با شاد بودن و خندیدن ترشح هورمون اکسی توسین را به حداکثر میزان ممکن برسانید. اما بد نیست بدانید که سرکوب کردن احساسات سبب کاهش ترشح اُکسی توسین می‌شود. سرکوب کردن احساسات بد شما افزایش استرس و بروز مشکلات جسمی در بدن می‌شود. در حقیقت زمانی که به خاطر ناراحتی اشک می‌ریزید این کار به شما اجازه می‌دهد تا بدن به نقطه مقابل احساس خشم و ناامیدی یعنی حالت آرامش برسد.

 

۸-بخشنده باشید

 

بخشنده بودن سبب ترشح هورمون اُکسی توسین می‌شود. زمانی که ما به طور دواطلبانه به اطرافیان کمک می‌کنیم، برای آن‌ها وقت می‌گذاریم، هدیه می‌دهیم، به افراد نیازمند کمک می‌کنیم و به خیریه کمک می‌کنیم می‌توانید آشکارا احساس خوبی را تجربه کنید. این احساس خوب به خاطر ترشح هورمون اُکسی توسین است. اُکسی توسین سبب ایجاد پیوند عاطفی میان شما و اطرافیان می‌شود. بخشنده بودن و کمک کردن یک روش طبیعی برای افزایش ترشح هورمون اُکسی توسین است.

 

۹-خلاق باشید

 

خلاقیت باعث کاهش استرس در ذهن شما می‌شود. زمانی که نقاشی می‌کشید، لباسی را طراحی می‌کنید و می‌دوزید، مطلبی می‌نویسید، بازی می‌کنید و یا هر کار دیگری که شما را از حالت سکون خارج می‌کند هورمون‌هایی مثل اکسی توسین که باعث ایجاد احساس خوشایند در بدن می‌شوند ترشح می‌شوند. اندورفین‌ها آزاد و اکسی توسین ترشح می‌شود. زمانی که به خودتان زمان می‌دهید که از استعدادهای خود به نحو احسن استفاده کنید حس شادی در شما پدیدار می‌شود.

 

۱۰-بچه دار شوید

 

پیوند عاطفی پدر و مادر با فرزند سبب افزایش ترشح هورمون اکسی توسین در بدن می‌شود. شیر دادن،لمس و در آغوش گرفتن فرزند سبب تعادل فشار خون و افزایش ترشح سطح اُکسی توسین در بدن می‌شود.

کدام مواد غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی میزان ترشح هورمون اُکسی توسین را افزایش می‌دهند؟

 

به جز فعالیت‌هایی که می‌توان برای افزایش ترشح هورمون اکسی توسین می‌توان انجام داد، رژیم غذایی سالم و متعادل هم سبب ترشح طبیعی این هورمون در بدن می‌شود. برای افزایش ترشح هورمون اکسی توسین این غذاها را در رژیم غذایی خود جای دهید:

 

*مواد غذایی سرشار از ویتامین D و آفتاب گرفتن

*مواد غذایی سرشار از ویتامین C مثل انواع میوه، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای و …

*مواد غذایی که منیزیم دارند مثل موز، آووکادو، مغز بادام و …

*اسید آمینه «تائورین» که در مکمل‌های زینک پلاس وجود دارد. در حقیقت تائورین با کمک به تنظیم آب و الکترولیت‌های بدن در کنار کمک به افزایش فعالیت‌های الکتریکی مغز باعث پیشگیری از ایجاد ضعف و خستگی، مخصوصا در افراد بیمار و بالا رفتن نشاط و انرژی در بدن می‌شود.

کافئین، استروژن، دمنوش کامومیل، ملاتونین، گیاه فنوگریک، روغن یاسمن و … نیز از جمله موادی هستند که سبب افزایش ترشح هورمون اُکسی توسین می‌شوند.

 

منبع: با ما بخون ، مجله کوروش