۶ عادت بد هنگام آشپزی که باعث چاقی و اضافه وزن شما می‌شوند

دسته بندی: سلامتی ۶ عادت بد هنگام آشپزی که باعث چاقی و اضافه وزن شما می‌شوند

آشپزی کردن در خانه یک روش خوب و مطمئن برای خوردن غذای سالم و کنترل وزن در جهت تناسب اندام است. شما با کنترل کردن موادی که در آشپزی استفاده می‌کنید و محاسبه کالری مواد می‌توانید وزن خود و سایر افراد خانواده را کنترل کنید. اما این نقشه همیشه هم جواب نمی‌دهد. ۶ عادت بد هنگام آشپزی که باعث چاقی و اضافه وزن شما می‌شوند را از سایت Eating Well بخوانید.

۱- استفاده بیش از حد از روغن

این‌ که روغن کالری زیادی را روانه بدن شما می‌کند یک افسانه نیست. هر قاشق غذاخوری روغن به طور متوسط ۱۲۰ کالری انرژی دارد. در بسیاری از دستورهای آشپزی رژیمی مقدار مناسب روغن آورده شده است و در برخی دیگر «به میزان کافی» باید روغن بریزید. اما این میزان کافی دقیقا چقدر است؟ مثلا برای سرخ کردن غذا ۱٫۵ سانتی‌متر روغن در ماهیتابه کفایت می‌کند؟

اگر هیچ ایده خاصی برای استفاده از میزان لازم روغن ندارید از یک قاشق غذاخوری برای سرخ کردن مواد غذایی شروع کنید و آن را در سرتاسر ماهیتابه یا قابلمه بچرخانید. چرب شدن کف ظرف کافی است. البته اگر از ظروف تفلون یا چدن یا رژیمی استفاده کنید روغن کمتری هم مصرف می‌شود. در حقیقت یکی از روش‌های مقابله با چاقی و اضافه وزن استفاده از ماهیتابه و قابلمه رژیمی است. به این ترتیب خود به خود میزان روغن مورد نیاز در هنگام آشپزی کم می‌شود.

۲- تخمین چشمی مواد مورد نیاز

اگر شما هم عادت دارید نمک، گوشت یا ماکارونی را به صورت چشمی و تخمینی استفاده کنید خود به خود باعث چاقی و اضافه وزن خود و سایر افراد خانواده می‌شوید. مقدار بیشتر نمک، گوشت یا ماکارونی و برنج و … واقعا کالری غذا را زیاد می‌کند. به نظر می‌رسد برای پیشگیری از این مورد و در نتیجه ابتلا به چاقی و اضافه وزن بهتر است از پیمانه و قاشق‌های اندازه‌گیری دقیق استفاده کنید. به این ترتیب مطمئن می‌شوید که میزان کالری را درست و دقیق محاسبه می‌کنید.

۳- بیشتر از میزان لازم در بشقاب غذا سرو می‌کنید

اگر عادت به کالری شماری دارید این شانس را دارید که عادت‌های بد تغذیه‌ای را کنار بگذارید و از پرخوری پرهیز کنید. این یک شروع عالی است اما یادتان باشد اندازه سرو غذا را هم در نظر داشته باشید. بعضی دستورهای پخت غذا به اندازه هر نفر میزان کالری غذا را مشخص می‌کنند.

یعنی به شما می‌گویند برای مثال این غذایی که برای چهار نفر پخته‌اید برای هر نفر اگر به میزان مساوی تقسیم شود چند کالری دارد. در برخی دستورهای پخت هم مثلا به شما می‌گویند ۱و ½ پیمانه سوپ چند کالری دارد. بهتر است برای سرو غذا از پیمانه و قاشق‌هایی استفاده کنید که درجه اندازه‌گیری دارند. به این ترتیب بیشتر یا کمتر از مقدار مورد نیاز در خوردن افراط و تفریط نمی‌کنید و مبتلا به چاقی و اضافه وزن نمی‌شوید.

۴- موقع آشپزی بیش از حد غذا را می‌چشید

مغزها و آجیل و سس‌هایی که روی سالاد یا پیش غذا می‌ریزید یا چشیدن طعم غذا برای تنظیم چاشنی، یک یا دو بار کافی است. اگر بیشتر از این مقدار این کار را انجام می‌دهید مطمئن باشید همین کار ساده سبب چاقی و اضافه وزن شما می‌شود. بهتر است قبل شروع به آشپزی یک میان وعده سبک بخورید تا موقع آشپزی هوس بیش از حد برای خوردن غذا نداشته باشید. اگر بیش از حد گرسنه نباشید کمتر برای مزه کردن و ناخنک زدن به غذا وسوسه می‌شوید.

۵- پیروی خط به خط از دستور پخت غذاها

اگر قرار است از روی دستورهای پخت غذا که در کتاب‌های آشپزی یا سایت‌های اینترنتی آمده آشپزی کنید ممکن است بیش از حد نیاز کالری مصرف کنید. در صورت نیاز می‌توانید مقدار مواد پر کالری را کم و زیاد کنید. مثلا اگر نیاز به خامه دارید می‌توانید مقدار خامه را نصف کنید. اگر امکانش هست که به جای ۳ قاشق غذاخوری روغن از یک قاشق غذاخوری استفاده کنید حتما این کار را انجام دهید.

اگر فکر می‌کنید کم کردن مقدار روغن یا خامه کیفیت طعم غذا را کم می‌کند می‌توانید مقدار کمتری غذا درست کنید تا کم کردن میزان روغن و خامه طعم آن را عوض نکند. در صورت خوشمزه شدن غذا دستور پخت جدید را یادداشت کنید تا اندازه‌های جدید دست‌تان باشد.

۶- بیش از مقدار لازم غذا می‌پزید

گاهی شما فقط می‌خواهید برای خودتان یا نهایتا دو نفر غذا بپزید اما جوری مقدار مواد اولیه را انتخاب می‌کنید که در نهایت برای ۱۲ نفر غذا پخته می‌شود. به جای این‌که غذا زیاد بپزید و مجبور شوید آن را برای روزهای بعد فریز کنید بهتر است دقیقا به تعداد نفرات غذا بپزید تا مجبور نشوید برای این‌که غذاها دور ریخته نشود بیش از مقدار لازم غذا بخورید. غذاهای اضافی را خیلی سریع از روی میز جمع کنید تا برای خوردن بیش از مقدار وسوسه نشوید. به قول معروف از دل برود هر آنچه از دیده رود!

منبع: با ما بخون ، مجله کوروش